Timo T.A. Mikkonen käsitteli viimeisimmässä kirjoituksessaan uutta 95E10-polttoainetta. Ikävä kyllä kirjoituksen "alkuperäislähde", eli kirjoitus jonka pohjalta oma kirjoitus oli laadittu, jäi häneltä tyystin mainitsematta. Kuolleet kommentit julkaisee nyt vertailun vuoksi sekä alkuperäisen että matkitun tekstin.

Pauli Savolan mielipidekirjoitus Tamperelaisessa:

Menossa on suuri polttoainehuijaus

14.02.2011 8:00

LUKIJALTA

Suomalaista autoilijaa viedään kuin litran mittaa. Viejinä ovat Suomen valtio ja polttoaineyhtiöt.

Nämä eduskunnan neropatit, jotka leikkivät päästöleikkejä, tekivät suomalaisessa politiikassa normaalin ratkaisun: Suomi ensimmäisenä uuteen polttoaineeseen. Kiltin oppilaan sädekehä saa taas lisähohtoa. Eipä ole taidettu etukäteen (eikä jälkeenkään) miettiä kokonaisuutta.

Uutta bensiiniä kuluu enemmän, koska siitä irtoaa tehoa vähemmän. Näin ollen saastemäärä taitaa olla yksi yhteen vanhan kanssa. Lisäksi kaikki muut moottoreille aiheutuvat ongelmat, joita kaikkia ei vielä ehkä tiedetäkään! Pääasia, että ollaan eturivissä Euroopassa.

Vuoden vaihteen lähestyessä alkoivat polttoaineiden pumppuhinnat kohota melkoisella vauhdilla. Oli huhuttu, että uusi bensiini on pari senttiä vanhaa 95E:tä halvempaa. Tuli kiire nostaa hintoja, ettei uusi olisi vain liian halpaa.

Uuden 95E10-bensiinin tullessa markkinoille Neste ensimmäisenä vaihtoi pumppuihin uuden polttoaineen tarrat, olipa säiliöissä kumpaa laatua tahansa. Hinnat tietenkin sen tarran mukaiset.

Asiakas ei tietenkään uskaltanut tankata 95-pumpusta, vaikka siellä olisikin saattanut olla vielä vanhaa 95E:tä. Parempi varmuuden vuoksi tankata kalliimpaa 98-pumpusta.

Rahallisesti tämä ei yksittäiselle asiakkaalle paljoa merkinnyt, mutta koko maan huomioiden Neste teki niilläkin senteillä varmaan aikamoisen tilin.

Tällä hetkellä ei oikein kukaan luota 95E10-laatuun, vaan paljon tankataan varmuuden vuoksi 98E:tä. Eipä sen sisältämistä seossuhteista tunnu tietävän sekoittajakaan. Ja joidenkin tili kasvaa...

Miksi muuten bensiinin hinta on noin 1,52 litralta, eli suunnilleen sama kuin silloin, kun raakaöljy maksoi 150 $ tynnyriltä. Tämän hetken tynnyrihinta on noin 100 $.

Jotkut vetävät härskisti välistä!

Pauli Savola

***

Timo T.A.:n kirjoitus Seiskassa:

Vihreä 95E10-bensa on huijausta!

21.2.2011 kello 9:07

VIHREÄ 95E10-BENSA ON HUIJAUSTA! Moni autoilija on tammi-helmikuun aikana 2011 huomannut, että 95E10 -polttoainetta kuluu paljon. Vielä ennen vuodenvaihdetta samalla tankillisella menovettä ajoi 100 km enemmän kuin nyt. Wikipediankin mukaan “etanolin eli myrkyllisen alkoholin oktaaniluku on moottoribensiiniä suurempi, mutta energiasisältö pienempi”. Jepjep. Vihreää bensaa hupenee entistä enemmän taivaan tuuliin. Ihan samalla pakkaskelillä, ihan samalla reitillä ja ajotyylillä kuin marras-joulukuussa 2010. Viherbensa on suuri ympäristöhuijaus. Oikea puhallus.

Suomalaisilla poliitikoilla on yhä vuosisatainen pakkomille. Pitää olla herroille mieliksi. Tukholmassa, Moskovassa, Brysslissä – missä vain. Nyt pitää olla luokan paras Euroopassa, ettei vaan kukaan suutu eikä sano meistä arvostelevaa sanaa. Herran pelko on todella päättäjiemme viisauden alku. Syntyjä syviä etsiessä tulee mieleen muutamia pääsyyllisiä. He ovat kaikki kailottaneet suu päälaellaan maailmanloppua.

Vihreiden euroedustaja, ex-ministeri Satu Hassi on yksi Suomen keskeisiä harhaanjohtajia ympäristöasioissa. Hän on sekä nainen että insinööri. Entinen kommunisti ja sittemmin yltiövihreä. Moni meistä saa, ja syystä, yhä väristyksiä kuullessaan sanat Hassi, Kioto ja ympäristö.

Toinen pääjehu on USA:n entinen varapresidentti Al Gore. Mies Bill Clintonin takana, joka kävi häviöön johtaneen presidentinvaalikampanja George W. Bush nuorempaa vastaan vuonna 2000. Gore oli jo demarien ympäristöalan ylipappi, josta sitten tuli Nobel-palkinnokin pokkaaja. Todellisuudessa Gore on ympäristöalan huijarisaarnaaja alan parhaiden perinteiden mukaan. Ilmastohan todella näyttää “lämpenevän” pohjoisella pallonpuoliskolla 2010-luvulla. Sitähän se maapallon historia sisältää kaikilta osin: ympäristönmuutoksia.

Kunnon 98-oktaanista bensaa kuluu siis huomattavasti vähemmän kuin uutta 95E10-polttoainetta. 98:lla pääsee edelleen joulukuun km-lukuihin. Samoilla kilometreillä ja pakkasilla. Siitä tosin joutuu maksamaan enemmän per litra, mutta kun “viherbensatankilla” saa käydä entistä useammin, suo siellä, vetelä täällä. Liian kallista se on nytkin. 4/5 hinnasta on pelkkää veroa. Siis ilmaa. Juopot ja autoilijat (ei siis juopot autoilijat) kun pitävät yllä ns. hyvinvointivaltiota.

Ps. Albert Arnold Gore Jr., nykyisin taas sinkkumies, on tulossa syksyllä puhumaan ympäristöasioita raukoille rajoillemme. Suomen Yrittäjäyhteisö Jyväskylässä on hänet kutsunut. Toivottavasti Goren aikatalu ei ole yhtä venyvä käsite kuin ex-presidentti Bill Clintonin, minkä hänen kuulijansa ja vierailuvisiitin laskun maksanut yritysvalmentaja, kauppatiet. yo J. Sarasvuo varmasti muistavat. Mikään ei opeta yhtä hyvin kuin kunnon tappio vaikka ympäristösyistä.
 
***
 
Näiden kirjoitusten suurin ero on se, että Savola pysyy koko ajan asiassa ja tuo kantansa selkeästi esiin. Mikkonen sotkee mukaan Goret ja kommunistit eikä osaa edes tehdä Wikipedia-lainauksia oikein (etanoli = myrkyllinen alkoholi???). Lisäksi Mikkonen taitaa kumartaa polttoainefirmoihin päin, kun syyttää kaikesta vain ja ainoastaan vihreitä poliitikkoja. Kuten yleensäkin. Tavan takaa.
 
Kummankohan noista pitäisi olla oikeasti kolumnisti? Ei ainakaan...